
Кожна третя дитина в світі вчиться користуватись гаджетами перш, ніж починає говорити. Більшість дітей, що мають доступ до цифрових технологій, освоюють їх на рівні користувача до молодшого шкільного віку. Швидкість сприйняття сучасної дитини дозволяє їй засвоювати великі обʼєми інформації, але динаміка віртуального світу привчає її до візуальних та звукових шумів і формує, так зване кліпове мислення. Дитина добре сприймає короткий яскравий сюжет, але швидко втрачає фокус уваги.
Шахи — є одним з універсальних інструментів, що можуть допомогти дитині в усвідомленні причинно-наслідкових звʼязків, формуванні стратегічного мислення і побудови різних моделей поведінки. Однак, необхідно враховувати, що любов до інтелектуальної гри має формуватись не всупереч бажанням дитини, а з урахуванням її світосприйняття у певному віці.
Ідея замінити перебування в гаджеті на гру в шахи насильницьким методом – не спрацює, а навпаки сформує чітку психічну протидію. Необхідно використати уяву дитини і побудувати приємні психічні звʼязки з процесом гри.
В цьому матеріал ми запропонуємо модель знайомства з шахами для батьків дітей дошкільного віку, а в наступних матеріалах розповімо про інші вікові категорії дітей.
Для того щоб зацікавити малюка важливо грою необхідно створити в його уяві — персонажів. Почати знайомство з шахами, як з країною цікавих героїв, що живуть у надзвичайній казковій країні.
Елементи казкових розповідей про кожного персонажа-фігуру на шаховій дошці допоможуть дитині уявити гру, як цілісну історію. Важливо при розповіді використовувати чіткі назви фігур, щоб покращити їх ідентифікацію в майбутньому.
Сюжет розповіді має базуватись на функціях, які виконують фігури на дошці. Можна запропонувати дитині після прослуховування історії, самостійно навчитись розставляти фігури, повторюючи, яку роль відіграє кожна з них.
Правила гри варто починати розповідати у той момент, коли дитина освоюється у світі шахів — розуміє, які фігури за що відповідають і які завдання виконують. Фокус на виконанні завдань допоможе малюку зануритись у процес, тому варто поступово знайомити його з різними фігурами і попросити допомогти їм виконувати завдання.
Чим яскравіше дитина зможе уявити кожну фігуру, як персонажа, тим цікавіше їй буде керувати його поведінкою. Поєднання казкових елементів з стратегією гри допоможе малюку швидше розібратись та не втрачати цікавість до процесу.
Катерина Флекман